06 juni 2013

SKØN MAZARINTÆRTE MED KOKOS, VANILJE, RABARBER OG MANDLER


I går bagte min mor og jeg denne super lette og virkelig velsmagende mazarintærte med kokos, vanilje, rabarber og mandler, som blev serveret med gavmilde klatter af både letpisket fløde og creme fraiche. Kagen blev utroligt lækker med et sprødt ydre, saftigt indre og massere af syrlige rabarberstykker. Kagen er bedst mens den stadig er lun, og jeg kan forestille mig at den også ville smage fantastisk med jordbær, hindbær, blommer eller andet frugt, hvis du ikke lige har rabarber ved hånden. Opskriften er inspireret herfra.

MAZARINTÆRTE MED KOKOS, VANILJE, RABARBER OG MANDLER TIL 6 PERSONER
100 g rørsukker
100 g blødt smør
100 g marcipan
2 æg
75 g kokosmel
75 g hvedemel
1 tsk bagepulver
½ vaniljestang, kornene heraf
300 g små, lækre rabarber
1 lille håndfuld mandler
1 spsk rørsukker

Pisk sukker og smør godt og længe sammen. Riv marcipanen groft og pisk den ned i smør og sukker. Tilsæt æggene ét ad gangen, og pisk godt mellem hvert æg. Bland kokosmel, hvedemel, bagepulver og vaniljekorn sammen. Vend det i marcipandejen og bland godt så der ikke er klumper af mel. Skyl rabarberne og skær dem i stykker à 1-2 cm. Vend halvdelen i dejen. Hak mandlerne groft og vend også dem i dejen. Smør et tærtefad med smør. Jeg havde nok til både en aflang og en lille tærteform, så jeg tror en klassisk rund tærteform er ideel. Hæld dejen ned i den smurte tærteform og fordel den jævnt. Strø resten af rabarberne ud over kagen og tryk dem ned i dejen. Drys til sidst med rørsukker. Bag ved 170 grader i ca. 30 min. Hold øje med den tilsidst, så den ikke bliver for mørk og trist. Server den lun med vaniljeis, flødeskum eller creme fraiche. 


BISOUS,
Chris

9 kommentarer:

  1. Hvor er den lækker. Min plan var at bage noget lækkert til kaffen imorgen og volia.. Her var svaret vist.. Den må jeg prøve:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Tinna! De lyder som en skøn plan, er sikker på den bliver værdsat - den er super skøn! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  2. Meget lækker, bagte den igår den var et kæmpe hit. Mange tak for opskriften. Hilsen Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh hvor skønt at høre, Rikke! Jeg var også helt vild med den :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  3. Åh, den ser fantastiskt god ut!! Älskar kombon mandel/marsipan och rabarber... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Ja, det gør jeg virkelig også, og sammen med kokos bliver det altså ikke meget bedre! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  4. Den ser superlækker ud :)
    Jeg har set på mange af dine indlæg/opskrifter har du lagt denne fin serviet. Nu får jeg lyst til at spørge hvor de er fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Det er faktisk bare et stykke stof, købt i en helt normal stofbutik :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  5. Kan man godt bruge friske rabarber ? :)

    SvarSlet