12 juni 2013

FORFRISKENDE ISPINDE MED HYLDEBLOMST, CITRON OG HORNVIOLER


Herhjemme er det fantastiske, lune sommervejr, blevet fejret med en masseproduktion af forfriskende ispinde. Jeg har lavet flotte, naturlige filuris med jordbær, ananas og appelsin, som nok skal blive delt på bloggen snarest, og så har jeg også lavet en version med min yndlings sommerkombination: hyldeblomst og massere af friskpresset citron! Denne version danner ikke så mange iskrystaller, som hjemmelavede pindeis godt kan have en tendens til, på grund af sukkeret i hyldeblomstsaften, så konsistensen er utroligt lækker! For at gøre de læskende is lidt sjovere at kigge på, frøs jeg dem ned med lidt hornvioler fra haven. Du kan også bruge lavendler, kornblomster, kamille eller hvad du ellers har stående, eller kan finde i naturen. Det er bare vigtigt at blomsterne er usprøjtede og selvfølgelig spiselige.

FORFRISKENDE ISPINDE MED HYLDEBLOMST, CITRON OG HORNVIOL, 6 STK
1½ dl koncentreret hyldeblomstsaft (brug en god én, fx den økologiske fra Grønne Gaarden)
4 dl postevand eller danskvand
2 store citroner
Evt økologiske, spiselige blomster

Hvis du vil have blomster i isen, er det lettest at starte med dem. Dyp dem i vand, og 'klister' dem på indersiden af ispindeformene. Læg dem i fryseren i ca. 30 min, til blomsterne er frosset fast på siden af formene. Mens blomsterne fryses, måles saft og postevand/danskvand af, og blandes godt sammen. Citronerne presses og blandes i hyldeblomstsaften. Når blomsterne er færdigfrosset, hældes saften i formene. De skal ikke fyldes helt op, da væsken udvider sig når de kommer i fryseren. Frys dem et par timer og nyd dem som en forfriskning i det skønne vejr!


SOLSKINSHILSNER,
Chris

18 kommentarer:

  1. Uhm de ser lækre ud, hvor har du købt ispindeformene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Katrine! De er fra Netto, ispindende har jeg købt seperat i Panduro Hobby :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  2. Ja, det vil jeg også gerne vide. Det ser virkelig lækkert ud! Det må prøves!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elizabeth, de er fra Netto, og ispindene er fra Panduro Hobby. Ja, det må du gøre - de er vilde lækre! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  3. Hvor er de smukke ♥
    Dem kan jeg slet ikke stå for :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, søde Piske! Jeg synes også, at de blev ganske søde at se på (og de smagte heldigvis også herligt!) :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  4. Smukt ser det ud, og smagen er garanteret himmelsk (hyldeblomst ... UHM!)
    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Lisbet! Ja, de smagte så skønt, friskt og sommerligt!

      Smil herfra også,
      Chris

      Slet
  5. Hvor er de bare fine og smukke. Lyder super lækkert smagsmæssigt, men hvor er det bare en lækker detalje med blomsterne. Især i den lilla farver.. Ved ikke om det ville være for meget med lavendel? Dem har jeg nemlig en mas i haven!!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Hanna! Ja, de var så gode, og blomsterne var lige prikken over i'et! Tror bestemt godt, at du kan bruge lavendler. De kan jo godt virke lidt parfumerede, men jeg tror ikke at de afgiver så meget smag, når de fryses ned :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  6. Vildt nem opskrift til sådan en oplevelse, det var virkeligt en behagelig is:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er nemlig super lette lige at bikse sammen! Dejligt at de faldt i din smag, Mette! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  7. Hvor er de fine. Elsker simpelthen hyldeblomst, så denne opskrift (nem i øvrigt) kunne godt blive min nye yndlings. Tusind tusind tak for den meget lækre opskrift og inspiration til en super fin og smuk ispind

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Julie! Ja, så lyder disse is jo lige som noget for dig - jeg er også tosset med hyldeblomst, specielt kombineret med citron! Dejligt at du kan bruge opskriften! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  8. Smukke smukke ispinde. Jeg er forelsket i jeres fotografering og kreativitet!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Marian! Sikke nogle søde ord - de varmer! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet