16 maj 2013

SALAT AF BAGTE SMÅ RØDBEDER, BREDBLADET PERSILLE, FETA OG RISTEDE GRÆSKARKERNER


I dag fylder bloggen 2 år - det er helt vildt, som tiden den flyver! Vi ville egentlig gerne have fejret dagen med en stor og syndig kage, men det var tiden desværre ikke til, så det må blive en anden god gang. I stedet får I opskriften på denne skønne 'salat' af bagte, små rødbeder, bredbladet persille, feta og ristede græskarkerner, som er perfekt som tilbehør til sommerens mange grillaftenener, som et alternativ til den klassiske kartoffelsalat sammen med en god frisk salat. Jeg elsker den sødme som bagningen bringer frem i rødbederne, men for at give salaten et kick  har jeg overhældt den med frisk citron og saltede græskarkerner - et herligt match! 

SALAT AF BAGTE RØDBEDER, BREDBLADET PERSILLE, FETA OG RISTEDE GRÆSKARKERNER - TILBEHØR TIL 4 PERSONER
800 g små rødbeder
Oliven olie
1 citron, saften af
Honning
Salt og peber
2 spsk saltede græskarkerner (salt dem evt selv samtidigt med at du rister dem)
75 g god fetaost fra blok
1 håndfuld bredbladet persille

½ citron, saften af
Skyl rødbedern og skræl dem eventuelt. Skær dem i halve eller kvarte alt efter størrelsen og smid dem op i et ildfastfad. Vend rødbederne i oliven olie, citronsaft, honning, salt og peber og bag dem ved 200 grader i ca. 30 min. Smid dem eventuelt over på et flot fad. Rist græskarkernerne på en tør pande, og salt dem evt hvis de ikke er det i forvejen. Smulder fetaosten henover de lune rødbeder. Skyl, tør og hak persillen groft og drys det sammen med græskarkernerne henover rødbederne. Slut af med saften fra den halve citron og server mens rødbederne stadig er lune. 


KNUS,
Chris

10 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare lækkert ud!
    Jeg har nogle rødbeder i køleskabet, så det var da en smart måde at få brugt dem på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Det lyder da helt perfekt - håber du kan lide den, den er super skøn! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  2. Excellent post. I was checking constantly this blog and I
    am impressed! Very helpful info particularly the last part :) I care for such information
    much. I was looking for this particular
    info for a long time. Thank you and best of luck.


    Also visit my homepage: inquiry

    SvarSlet
  3. Det ser super lækkert ud! Jeg elsker rødbede så denne salat skal nok blive afprøvet :-)
    kh Bettina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Bettina! Så er jeg sikker på, at den er lige nået for dig! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  4. Så er den afprøvet og den smagte som forventet super godt :-)
    Billede kan ses på min blog.
    /Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det skønt at høre, Merete! Den ser herlig ud på din blog, får helt lyst til sådan en omgang! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  5. wauw nogle smukke billeder! Og lækkert mad.. Jeg følger dig nu.. Håber du vil tjekke min blog ud, for flere smukke billeder!
    knus - josephinefotoblog.blogspot.dk

    SvarSlet
  6. Denne opskrift er rigtig lækker, men svær at finde :-)
    Jeg lavede den for nogle måneder siden og ville lave den igen igår.
    Kiggede hele jeres opskrift indeks igennem, men ak den var der ikke.

    Det tog mig lidt tid at finde den, men det lykkedes
    (først nu ser jeg jeres søgefunktion)

    Jeg synes i er enormt inspirerende og har en dejlig blog med skønne billeder
    følger jer på facebook

    Mange hilsner
    Charlotte

    SvarSlet