28 april 2013

COOKIES MED PEANUTS

Opskriften jeg har brugt til disse cookies, er en opskrift der er blevet lavet lige siden, ja lige siden jeg første gang kastede et blik på en opskrift(som selvfølgelig var denne opskrift) tror jeg. Peter Plys er faktiske mesteren bag disse cookies... eller næsten da! Det er en opskrift(Kængus nøddedrømme hedder de) fra Peter Plys' store bagebog til børn. De har altid været et sikkert hit herhjemme når der skulle holdes børnefødselsdag eller til klassens tid. Oprindeligt er de med hasselnødder, men da vi var i New York, min familie og jeg, så vi flere steder cookies med peanuts. Og eftersom min mor er kæmpe fan af  peanuts mente hun at det var nogle jeg burde lave. Det er så først nu her at jeg huskede på at det var endnu en af de ting på den evige liste af ting som jeg gerne ville prøve at lave. Så nu kan jeg i hvert i fald strege dem.

Normalt er jeg ikke til peanuts, og jeg blev også lidt ærgerlig da der selvfølgelig kun var en cookie tilbage, blev enig med mig selv om at når jeg nu havde stået og lavet dem, også blev nød til at smage på dem. For de smagte faktisk slet ikke så tosset endda. Det er nok ikke sidste portion der bliver lavet herhjemme.

PEANUTCOOKIES:
100 g smør
100 g sukker
50 g farin
2 spsk crunchy peanutbutter
1 æg
100 g mel
50 g havregryn
1 tsk vaniliesukker
1/2 tsk natron
1/2 tsk salt.
100 g chokolade(jeg brugte mørk, da jeg synes det bliver for sødt ellers)
60 g ristede peanuts, usaltet

Bland smør, sukker og farin til en cremet masse. Pisk ægget i. Bland mel, havregryn, vaniliesukker og natron i en anden skål. Hak nødder og chokolade groft og bland sammen med melblandingen. Bland herefter de to masser sammen til en lind cookie dej.

Klat herefter dejen ud på en bageplade med en spiseske. Det gør ikke noget at de ikke ligner cookies eller at de er helt skæve, for de flader ud. Det betyder så også at du skal lade der være godt med mellemrum mellem klatterne.

Bag cookier'ne i en 170 grader varm ovn i 12-15 min. - afhænger af størrelsen.
Lad dem køle af på en rist.



BISOUS
Jose

7 kommentarer:

  1. There are plenty of models during the business that it usually is a small wonder to
    discover previous the hoopla and fluff, and to develop an understanding of what really issues for health and
    fitness.

    Also visit my website http://www.getfitnstrong.com

    SvarSlet
  2. Nam nam! Hvor lyder det bare lækkert! Min kæreste er tosset med peanuts, så dem vil jeg helt sikkert lave til ham en dag! Tak for gode opskrifter og en inspirerende blog :) Kram - Maggie

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan ikke gå galt i byen med disse, hvis du serverer dem for peanutfans :-) Ikke en dårlig idé!

      Tak for ros :D

      Knus Jose

      Slet
  3. Hej søde Chris & Jose,

    Jeg søger den opskrift på valnøddeboller, som I lavede da I var i Go'Morgen Danmark for nylig.
    Har (naturligvis) søgt i jeres register, men uden held..
    Håber I vil linke til opskriften, eller endnu bedre skrive den ned til mig ;)

    Bedste hilsener,
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda,

      Det er faktisk en af de opskrifter du kan finde i vores kogebog, og eksisterer endnu ikke på bloggen.

      Men der er opskrfit at finde ved at klikke på dette link; http://opskrifter.tv2.dk/article.php/morgenboller-med-valnødder/?id=66853012

      Mange hilsener,
      Josephine

      Slet
    2. Tusind tak! Jeg gik selv i gang med at eksperimentere, resultatet kan du/I finde her:

      http://www.linzzay.blogspot.dk

      God solskins-1.maj til jer :)

      Slet
  4. Hvordan vejer I ikke 30 kg for meget?! De her cookies lyder så lækre!

    SvarSlet