17 oktober 2012

COMPOTE DE NECTARINE // KOMPOT AF NEKTARINER


Nektariner er faktisk rigtig smukke. Det bedste er at side og blive varmet af solens stråler, mens man nyder en hård nektarin som slipper kernen når man tager en bid. Vi havde tilfældigvis nektariner af sådan en slags hjemme i frugtkurven, og når nu der ikke er ret meget sol og sommer over Danmark i denne tid, måtte jeg jo finde på noget andet at bruge dem til. 


En kompot kan man jo aldrig gå galt i byen med! Specielt ikke når det er blæsende og koldt efterårsvejr, hvor man spiser varm havregrød. Normalt ville jeg faktisk bruge bløde frugter når jeg laver kompot, men jeg fik sådan lyst til noget med bid i. Og det kom der! Jeg undlod at blende dem og så gav jeg heller ikke det hele så lang kogetid. De blev bløde og søde, men alligevel lidt hårde og sprøde perfekt til havregrød! 


Jeg har lavet kompotten per øjemål og efter smag og behag, så føl dine egne instinkter og prøv dig frem!
Dog har jeg prøvet at skrive ned hvad jeg nogenlunde brugte.

FERSKENKOMPOT: 
4 nektariner
1 vaniljestang (du kan sagtens nøjes med 1/2, det er bare mig der elsker de små sorte korn - masser af dem)
2-4 spsk sukker (afhænger meget af din søde tand!)
evt. lidt vand

Skær frugterne i mindre stykker og bland det hele sammen i en gryde og kog dem møre, eller som mig; med bid i!
Nyd den lun på din havregrød eller et på et stykke groft brød. 




Bisous Jose

9 kommentarer:

  1. Det ser bestemt meget, meget lækkert ud :) Kunne være det skulle afprøves næste gang jeg falder over et par nektariner i supermarkedet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg helt klart du skal gøre! Men husk på at det er stort set alle frugter der kan blive til en god kompot ;-)

      Bisous Jose

      Slet
  2. hvor modne skal de være? jeg har nemlig nogle ret hårde nogle liggende som jeg ville lave kompot med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vogel,

      Det er helt op til dig selv! Hvis du ligesom mig, godt kan lide at der er lidt bid i så skal du klart gå efter de hårde nekatariner. Hvorimod hvis du gerne vil have en blød mere ensartet konsisten, skal de være meget bløde.

      håber det var hjælp nok :-)

      /JOse

      Slet
    2. nøj det er simpelthen noget af det bedste jeg har smagt længe!!! Vil lave en hel spand af det.

      Slet
    3. Ja ikk? Det er sådan en der er god at have stående i køleskabet, for man kan bruge det til ALT!

      Bisous Jose

      Slet
  3. Det er jeg simpelthen nødt til at prøve! Ser alt alt for lækkert ud.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør du det! Du vil ikke fortryde det :-)

      /Jose

      Slet
  4. Køpte lige 20 nektariner (af en eller anden grund), så dette skal jeg bestemt prøve - ser så godt ud til havregrød! :)

    SvarSlet